Daj cynk

Skocz do zawartości

Reklama płatna

Wszystko o akumulatorach


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
136 odpowiedzi w tym temacie

#41 Gallain  | Napisano 13 grudzień 2010 - 22:20

Gallain
  • Użytkownik
  • Postów: 1000
  • Dołączył: 09-listopad 05
  • Miasto: Radom
Przecież szybkostrzelność na akumulatorach o tym samym woltażu, a na różnych ogniwach jest inna, np w aku 8.4V 600mAh Sanyo masz dużo mniejszą szybkostrzelność niż np w 8.4V 3600mAh Sanyo RC. Ja elektrykiem nie jestem, ale wydaje mi się że chodzi tu o natężenie prądu, jakie daje pakiet, czyli max  A, która w LiPo jest dużo większa niż w NiCd/NiMH.

Jeśli nie mam racji, to niech ktoś mądrzejszy mnie poprawi :]

Użytkownik Gallain edytował ten post 13 grudzień 2010 - 22:21


#42 Kiekos  | Napisano 13 grudzień 2010 - 22:36

Kiekos
  • Użytkownik
  • Postów: 371
  • Dołączył: 24-październik 09
  • Miasto: Toruń
Od woltarzu na pewno zależy. Ty natomiast sugerujesz, że zależy ona też od pojemności (mA, mAh) oraz wydajności w C? O ile mi wiadomo, Ni-MH oraz Ni-Cd mają C na poziomie 10, a Li-Po widziałem i 50 (jednak te airsoftowe to 15-25, chyba...).

Czyli teoretycznie rzecz ujmując, gdyby wziąć Ni-MH lub Ni-Cd 9.6V,  można by dopasować jego parametry (mAh, C) tak, aby otrzymać wydajność identyczną jak w Li-Po 7.4V o jakichś tam parametrach.

Jednak Li-Po mają mniejsze wymiary, balancer i brak efektu pamięciowego, więc wygrywają, racja?

Pozdrawiam,
Kiekos

#43 johny13  | Napisano 13 grudzień 2010 - 23:01

johny13
  • Użytkownik
  • Postów: 709
  • Dołączył: 03-grudzień 07
  • Miasto: over 10years in Caledonia- Alba-Scotland.

Wyświetl postUżytkownik Kiekos dnia 13 grudzień 2010 - 21:54 napisał

Witam!

Wiem, że to nie temat do zadawania pytań, ale myślę, że nie tylko ja się nad tym zastanawiam. Nie chcę po prostu, żeby info zostało zakopane :)

No więc rzecz tyczy się napięcia w akumulatorach wszelkiego rodzaju. Gdzieś zasłyszałem, że szybkostrzelność w replice na Li-Polu 7.4V będzie odpowiadać szybkostrzelności na Ni-MH 9.6V SMALL lub Ni-MH 8.4V LARGE.

Do tej pory po prostu w to wierzyłem, ale ostatnio zacząłem wątpić. Szybkostrzelność zależy od napięcia, czyż nie? No a napięcie w aku to napięcie w aku. W takim razie wychodziłoby, że faktyczne (praktyczne) napięcie w Li-Po jest albo większe, albo no jakby to ująć, wydajniejsze (trochę niezręcznie)?

Ktoś mógłby mnie oświecić? No i jak te napięcia mają się w tych i pozostałych, czyli Ni-Cd, Li-Io, Li-FeO4, and so on...

Pozdrawiam,
Kiekos

Roznica po miedzy Lipo a NICd/H polega na tym, ze Lipo ma mniejsze opory wewnetrzne miedzy katoda a anaoda, wiec z prawa Ohma wiemy ze : I=V/R gdzie:
- I - Prad ( A)
- U - napiecie (V)
- R - opor ( Omh)

Policz moc elektryczna tj waty : P=V*A ( napiecie * prad )
1. 7,2V lipo prad wyladowania rzedu 20A
2. 8,4V ( NiCd ; NiH ) na prad wyladowania rzedu 10-15A.
3. Moc silnika elektrycznego to : P=VA.

Niepozdrwaiam - Niegrzechotnik ;)

#44 Kiekos  | Napisano 13 grudzień 2010 - 23:22

Kiekos
  • Użytkownik
  • Postów: 371
  • Dołączył: 24-październik 09
  • Miasto: Toruń

Cytat

Niepozdrwaiam - Niegrzechotnik ;)
:hahaha:

Yh, czyli "lepsiejszość" jednego rodzaju baterii nad drugą nie wynika tylko z rodzaju użytych ogniw, ale także posiadanym przed aku parametrów?

Mówiąc "wyładowanie rzędu 20A", masz na myśli maksymalne chwilowe natężenie jakie może wytworzyć aku? Czyli to, co wynika z:

Pojemość [Ah] x Ilość C [gdzie C zastępuje Capacity] = Max. Chwilowe Natężenie [A]

Jak coś nakręciłem, poprawcie proszę... Ja należę do tych, którym trzeba wszystko związane z prądem wytłumaczyć jak najbardziej łopatologicznie :teeth:

Pozdro,
Kiekos

Użytkownik Kiekos edytował ten post 13 grudzień 2010 - 23:23


#45 KicpA  | Napisano 13 grudzień 2010 - 23:38

KicpA
  • Użytkownik
  • Postów: 2400
  • Dołączył: 19-maj 05
  • Miasto: Kraków
Ogniwa nie posiadają anody i katody tylko biegun dodatni i ujemny...

#46 Kargan  | Napisano 13 grudzień 2010 - 23:54

Kargan
  • Użytkownik
  • Postów: 79
  • Dołączył: 13-listopad 10
  • Miasto: Wrocław
Szkołę to ja miałem dawno temu a i profil nie był elektryczny wszelako...silnik z GB to silnik prądu stałego right ?
A z tego co pamiętam to prędkość obrotową takiego silnika można było regulować zmianą napięcia zasilania, rezystancji
w obwodzie lub strumienia magnetycznego bieguna czy jak się tam toto nazywało. W replice o 2 i 3 rozwiązanie raczej trudno
zatem zostaje nr 1 czyli napięcie. Wynika z tego, że nie od prądu to zależy drogi Gallain, ale od napięcia raczej  :zastanawia:

No chyba, że szybkostrzelność nie zależy tylko od prędkości obrotowej silnika gearbox'u  :icon_eek2:

#47 KicpA  | Napisano 13 grudzień 2010 - 23:59

KicpA
  • Użytkownik
  • Postów: 2400
  • Dołączył: 19-maj 05
  • Miasto: Kraków
Bardzo dużo zależy od prądu jaki pobiera silnik... Nie bierzecie pod uwagę spadków napięć, oporze układu itd.

Dlatego aku o większej wydajności prądowej a mniejszym napięciu są w stanie dać większego rofa niż batka o większym napięciu a znikomej wydajności.

Do regulowania obrotów najrozsądniej jest stosować PWM w naszym przypadku.

#48 woma  | Napisano 14 grudzień 2010 - 00:00

woma
  • Użytkownik
  • Postów: 542
  • Dołączył: 30-styczeń 06
  • Miasto: Chełmno
Fajno... Ino radzę wziąć pod uwagę, że ogniwa posiadają rezystancję wewnętrzną, przewody też, no i styki również. Prawo Ohma, które zostało użyte jest tu w uproszczonej formie. Dla dodatkowego ułatwienia tych super dokładnych obliczeń dodam, że rezystancja w tym przypadku rośnie wraz z temperaturą.

KicpA mnie uprzedził ;) A co do PWM to zgadzam się w 101%.

Użytkownik woma edytował ten post 14 grudzień 2010 - 00:03


#49 Kargan  | Napisano 14 grudzień 2010 - 00:16

Kargan
  • Użytkownik
  • Postów: 79
  • Dołączył: 13-listopad 10
  • Miasto: Wrocław
No dobrze, ale dla danej repliki (stała rezystancja, spadki itd. itp.) zmieniając tylko i wyłącznie baterię w jaki sposób
wydajność  prądowa może się przełożyć na ROF ?  :zastanawia: Bo że się przełoży na długotrwałość działania czy
będzie się cechować większą odpornością na przeciążenia to nie dyskutuję...tylko w jaki sposób ma to zwiększyć
prędkość obrotową silnika ? Pytam absolutnie bez złośliwości - po prostu swoje pojmowanie elektrotechniki
chcę poszerzyć  :icon_biggrin:

Użytkownik Kargan edytował ten post 14 grudzień 2010 - 00:16


#50 woma  | Napisano 14 grudzień 2010 - 00:19

woma
  • Użytkownik
  • Postów: 542
  • Dołączył: 30-styczeń 06
  • Miasto: Chełmno
Mniejsza rezystancja własna akumulatorka skutkuje jego większą wydajnością prądową. Oznacza to, że przy tym samym napięciu do silnika płynie większy prąd, dzięki czemu silnik szybciej się kręci, a szybkostrzelność nam wzrasta. Ot co.

#51 johny13  | Napisano 14 grudzień 2010 - 00:47

johny13
  • Użytkownik
  • Postów: 709
  • Dołączył: 03-grudzień 07
  • Miasto: over 10years in Caledonia- Alba-Scotland.

Cytat

Yh, czyli "lepsiejszość" jednego rodzaju baterii nad drugą nie wynika tylko z rodzaju użytych ogniw, ale także posiadanym przed aku parametrów?
Tak

Cytat

Dla dodatkowego ułatwienia tych super dokładnych obliczeń dodam, że rezystancja w tym przypadku rośnie wraz z temperaturą.
Rezystancja zalezy od materialu jakiego uzyles. Jesli uzyles wegla jako przewodnika, to opor ci zmaleje wraz z temperatura ;)Zapomniales dodac o dlugosci przewodnika oraz o polu przekroju ;)

Cytat

No chyba, że szybkostrzelność nie zależy tylko od prędkości obrotowej silnika gearbox'u
zalezy tez od przelozenia kol zebatych ktore jest czesto pomijane ;)

Cytat

Mniejsza rezystancja własna akumulatorka skutkuje jego większą wydajnością prądową. Oznacza to, że przy tym samym napięciu do silnika płynie większy prąd, dzięki czemu silnik szybciej się kręci, a szybkostrzelność nam wzrasta. Ot co.
Dokladnie ;)

[...]

Cytat

Ogniwa nie posiadają anody i katody tylko biegun dodatni i ujemny...
... to raczej nic nie wniesie do dyskucji  :cool:

Cytat

Pojemość [Ah] x Ilość C [gdzie C zastępuje Capacity] = Max. Chwilowe Natężenie [A]
Cos tutaj ostro pokickales we wzorze ;)
Ah  ( amperogodziny ) to pojemnosc;)
C- to Culomb czyli ladunek. Jezeli pomnozysz go przez czas, to masz prad ;)

#52 Kiekos  | Napisano 14 grudzień 2010 - 01:25

Kiekos
  • Użytkownik
  • Postów: 371
  • Dołączył: 24-październik 09
  • Miasto: Toruń

Cytat

Cos tutaj ostro pokickales we wzorze ;)
Hmm... Tego "przelicznika" używa wiele osób w temacie o Li-Po. W każdym razie, nie ważne.

Cytat

C- to Culomb czyli ladunek. Jezeli pomnozysz go przez czas, to masz prad ;)
A nie jak podzielę? Oo

Wiem, że C oznacza jednostkowy ładunek, jednak przy aku, gdy jest podawana wielkość C, oznacza to Capacity = Pojemność (tak mnie nauczono). Wtedy to używano tego "niby wzoru". Przykład (2000mAh, 15C):

2000mAh = 2Ah
2 x 15 = 30 [A]
I o tym 30A mówiono jako o najwyższym chwilowym natężeniu.

Zmierzam do porównania dwóch aku. Na przykład, oba 7.4V, 20C, ale jeden ma 1000mAh, a drugi 2000mAh. Rozumiem, że ten drugi spowoduje większą szybkostrzelność (ile razy?), bo pójdzie więcej prądu. Jednak jak obliczyć to maksymalne chwilowe natężenie, jeśli nie tak jak ja chciałem?

Poza tym, to raczej replika narzuca pobór prądu, a nie aku pcha do niej ile wlezie. Chyba, że znowu namotałem...

Pozdro,
Kiekos

PS Nie bijcie :teeth: Te aku mi spać nie dają :icon_neutral: Mam nadzieję, że się dowiem jak to wszystko jest... :icon_confused3:

Użytkownik Kiekos edytował ten post 14 grudzień 2010 - 01:29


#53 maczo007  | Napisano 14 grudzień 2010 - 07:42

maczo007
  • Użytkownik
  • Postów: 350
  • Dołączył: 22-listopad 09
  • Miasto: Warszawa
Wydajniejsze, przez wysoki parametr C, czyli możliwość oddania dużego ładunku elektrycznego w krótkim czasie. Tak ja to rozumiem. Dlatego mówi się, że lipole są o wiele wydajniejsze od zwykłych baterii :)

#54 Kocur666  | Napisano 14 grudzień 2010 - 08:42

Kocur666
  • Użytkownik
  • Postów: 1597
  • Dołączył: 24-czerwiec 07
  • Miasto: Szczecin
Wiekszosc stockowych nimhow ma po prostu tak niski wspolczynnik C ze silnik pobiera max ile daje pakiet.
Powoduje to ze pakiet szybko sie niszczy - bo pracuje pod maxymalnym obciazeniem, a i tak silnik moze wziasc wiecej.
Krotka mowiac - pali sie caly czas.

W sensownym lipolu (nie takim stricte do asg firefoxa ktory jest kiepski) masz dosc duzy zapas wydajnosci pradowej.
Lipol sredniej jakosci - 25 C 2200 mAh daje ciagle 55 A pradu, chwilo potrafi dac nawet do 70-80 (mniej niz 10 sc seria).
Zwykle stockowe silniki pobieraja mniej niz 20 A.
Neodymowe ktore nie sa zbyt silne ani szybkie (stockowe uzwojenie ale z neodymowymi magnesami) pobieraja duzo mniej pradu przy slabych i srednich springach.
(spokojnie spalonym aku ciagnelem springa m135 na neodymowym silniku Cymy, kiedy ten sam aku nie dawal rady naciagnac m4 z sprezyna m100 ale na stockowym silniku).
Sa tez magnumy i kopie magnuma - ktore biora niesamowita ilosc pradu. Z tego co porownywalem - hi speedowe biora najwiecej. Nie zdziwilbym sie jakby elementa bral wiecej niz 30-40 A.


Lipole latwo oddaja energie, ale tez latwo ja magazynuja.
Wiec nie laduje sie ich 8-12 h jak nimhy, ale 30 min - 1 h.
I mowie tutaj o takich najzwyklejszych najpodlejszych modelarskich ... sa tez wypasione ktore laduje sie 10 min.

Teraz zima jest - zwykle nimhy padaja.
Akurat czas zeby przekonac sie ile pomaga sensowny lipol.

C w lipolach to nie jest ani pojemnosc, ani ladunek... To jest wspolczynnik pradowy.
C * pojemnosc ( w Ah) = wydajnosc pradowa (w A)
Wychodziloby ze C podawany jest w (1/h) ;p

#55 xel20  | Napisano 14 grudzień 2010 - 09:25

xel20
  • Użytkownik
  • Postów: 852
  • Dołączył: 30-maj 08
  • Miasto: Biała Podlaska

Cytat

Wynika z tego, że nie od prądu to zależy drogi Gallain, ale od napięcia raczej
zależy również od prądu! Im większy prąd jest dostarczany do silnika tym większy jest jego moment obrotowy. Im większy moment tym większa siła silnika. Im większa siła tym mniej odczuwalne są obciążenia napędzanego układu co bezpośrednio przekłada się na osiągalną prędkość obrotową.

Użytkownik xel20 edytował ten post 14 grudzień 2010 - 09:26


#56 Kargan  | Napisano 14 grudzień 2010 - 09:30

Kargan
  • Użytkownik
  • Postów: 79
  • Dołączył: 13-listopad 10
  • Miasto: Wrocław

Wyświetl postUżytkownik woma dnia 14 grudzień 2010 - 00:19 napisał

Oznacza to, że przy tym samym napięciu do silnika płynie większy prąd, dzięki czemu silnik szybciej się kręci

Czyli to, że w szkole uczyli mnie iż prędkość takiego silnika (prądu stałego) zależy od napięcia a nie od prądu to nie jest prawda ?  :zastanawia:
Dla mnie prąd wzrasta przy wzroście obciążenia. Wzrost obciążenia wynika z charakterystyki układu (sprężyna, przekładnia itd.)
Gdybym w trakcie pracy silnika przyłożył większą siłę do sprężyny, zablokował tłok, obciążył mechanicznie przekładnię itd.
to oczywiście prąd wzrośnie. Nijak się to moim zdaniem nie przełoży jednak na wzrost prędkości obrotowej  :icon_eek2:
Zakładam, że w czasie normalnej pracy dla danej repliki prąd jest STAŁY. I prawdopodobnie duży  :icon_biggrin:
Ktoś tu napisał o lepszych bateriach z ogniwami o mniejszym oporze - zgoda taka bateria może przenieść większy
prąd przy takim samym napięciu.
Wciąż jednak nie rozumiem w jaki sposób wzrost PRĄDU miałby się przełożyć na wzrost prędkości obrotowej...



Wyświetl postUżytkownik johny13 dnia 14 grudzień 2010 - 00:47 napisał

zalezy tez od przelozenia kol zebatych ktore jest czesto pomijane ;)

Jasne i pewnie jeszcze od typu silnika, uzwojenia itd. itp. - czy my tu nie rozmawialiśmy o bateriach ?  :bialaflaga:
Zakładaliśmy, że replika jest wciąż TA SAMA a zmieniamy baterię by uzyskać większy ROF. Co mają do tego koła zębate...


Edit: Xel20 - owszem możliwe, że moment wzrasta. To jednak oznacza, że silnikowi łatwiej jest pokonać opór sprężyny a nie, że wzrosną mu obroty... chcesz powiedzieć, że gdybym usunął sprężynę to taki silnik osiągnąłby prędkość "rozbiegnięcia" ?  Wątpię...  :zastanawia:

Użytkownik Kargan edytował ten post 14 grudzień 2010 - 09:33


#57 KicpA  | Napisano 14 grudzień 2010 - 10:29

KicpA
  • Użytkownik
  • Postów: 2400
  • Dołączył: 19-maj 05
  • Miasto: Kraków

Cytat

Ogniwa nie posiadają anody i katody tylko biegun dodatni i ujemny...

Przeczytaj jeszcze raz co pisze na tym "portalu naukowym" a może zrozumiesz że ogniwo nie ma katody i anody tylko biegun dodatni i ujemny. Katody i anody mają np. diody prostownicze. Ogniwo składa się z katod i anod ale jako cały element posiada elektrody ale przyjęte jest nazewnictwo wyprowadzeń jako biegun dodatni i biegun ujemny bądź elektroda dodatnia i ujemna. Mnie tak uczono przez 4 lata.

Rezystancja między katodą a anodą w ogniwie nie daje nam nic (nie ma tam jednej katody i anody), interesującą nas rzeczą jest rezystancja wewnętrzna ogniwa między biegunami. Najbardziej nas interesuje rezystancja wewnętrzna pakietu.

Przykładowo:

Ogniwo A123systems (ANR26650M1A LiFe) 2300mAh 3,3V posiada rez. wew. na poziomie 8mΩ.
Max ciągły prąd rozładowania to 70A, w peaku do 120A.

Sanyo RC-2400 (Nicd) 2400mAh 1,2V posiada rez. wew. na poziomie 3,5mΩ.
Prądy sięgające do 50A.

Pakiet złożony z ogniw A123 będzie się składał pewnie z 3 ogniw (napięcie 9,9V, po naładowaniu ma tylko 10,8V) a jego rezystancja wewnętrzna będzie wynosić ok. 24mΩ. Pakiet składający się z 8 ogniw RC-2400 (napięcie 9,6V po naładowaniu prawie 12V) będzie miał rezystancję wewnętrzną w granicy 28mΩ.

Interesuje nas rezystancja wewnętrzna między biegunami pakietu bo to nie tylko rezystancja miedzy katodami a anodami wewnątrz ogniwa. Masa innych rzeczy mają wpływ na całkowitą rez. wew. pakietu.

Głównymi czynnikami będą w tym przypadku technologia wykonania pakietu, jakość jego wykonania i na końcu rez. wew.



Na wytłumaczenie z jakiego powodu prąd jaki może dać pakiet ma duże znaczenie jest prosta odpowiedz. Po pierwsze nauczcie się przeglądać charakterystyki ogniw, tam wszystko jest opisane. Dla przykładu powyżej wyraźnie widać że mimo różnej rez. wew. pakiety będą pracowały dość podobnie. Napięcie po obciążeniu pakietu 30A dla A123 będzie oscylowało w granicach 8,4V a dla pakietu sanyo od 8,8V do ok 8V. Dla obciążenia 10A dla A123 będzie to od 9,75V do 9V a dla Sanyo od 9,6V do 8,8V.

Dla nas wyznacznikiem co i jak się zachowa pod obciążeniem są właśnie charakterystyki rozładowania zamieszczane przez producenta. Z nich można odczytać to że dla jednego pakietu napięcie spadnie bardziej a dla drugiego mniej przy takim samym obciążeniu. Wiąże się też to z maksymalnym prądem jakie może oddać ogniwo. Zazwyczaj im jest on większy tym mniejszy spadek wystąpi. Dla nas odczuwalna będzie różnica między wartościami 20A (pakiety mini i inne badziewia) a 40A i wzwyż. Między 40A a 70A wydajności nie będzie prawie różnicy bo nasze repliki nie przekraczają zazwyczaj w pracy 30A.

Nie jest to jakieś skomplikowane więc czytajcie o ogniwach zanim je kupicie.


Btw, ja tam mieszkam 2 przystanki z mojego rodzimego domu od uczelni, widzę ja przez okno mojego pokoju więc gdzieś mam wszystko inne ;)

#58 johny13  | Napisano 14 grudzień 2010 - 10:30

johny13
  • Użytkownik
  • Postów: 709
  • Dołączył: 03-grudzień 07
  • Miasto: over 10years in Caledonia- Alba-Scotland.

Cytat

Wciąż jednak nie rozumiem w jaki sposób wzrost PRĄDU miałby się przełożyć na wzrost prędkości obrotowej...
Juz pisalem wczesniej : P=VA gdzie P= moc ; V=napiecie ; A = prad
oraz prawa Ohma

Cytat

Cytat

zalezy tez od przelozenia kol zebatych ktore jest czesto pomijane ;)
Jasne i pewnie jeszcze od typu silnika, uzwojenia itd. itp. - czy my tu nie rozmawialiśmy o bateriach ? :bialaflaga:
Zakładaliśmy, że replika jest wciąż TA SAMA a zmieniamy baterię by uzyskać większy ROF. Co mają do tego koła zębate...
Tylko odpowiedzialem od czego moze jeszcze zalezec ROF a ty sie jeszcze bulwersujesz ;)  Dla scislosci: zalezy tez od typu silnika, materialow uzytych etc.

Użytkownik johny13 edytował ten post 14 grudzień 2010 - 10:36


#59 woma  | Napisano 14 grudzień 2010 - 10:36

woma
  • Użytkownik
  • Postów: 542
  • Dołączył: 30-styczeń 06
  • Miasto: Chełmno

Wyświetl postUżytkownik Kargan dnia 14 grudzień 2010 - 09:30 napisał


Wciąż jednak nie rozumiem w jaki sposób wzrost PRĄDU miałby się przełożyć na wzrost prędkości obrotowej...



Ano w bardzo prosty sposób. Na obciążonym silniku występuje spadek napięcia. Im więcej prądu puścimy wtedy do obwodu, tym spadek będzie mniejszy. W naszych akumulatorach, jak ktoś już zauważył, praca odbywa się w ich maksymalnym obciążeniu (nie mogą dać z siebie więcej prądu). Zmieniając zatem akumulator na wydajniejszy zmniejszamy spadek napięcia na silniku podczas wciśnięcia spustu i voila! mamy większą szybkostrzelność.

#60 johny13  | Napisano 14 grudzień 2010 - 11:02

johny13
  • Użytkownik
  • Postów: 709
  • Dołączył: 03-grudzień 07
  • Miasto: over 10years in Caledonia- Alba-Scotland.
@ woma - Dodatkowo dalbym jakis opornik o duzym oporze miedzy kable ( miedzy + a - ) tak ,aby uzystac polaczenie rownolegle, co by mi dalo stala wartosc napiecia na silniku ;)  To tyle z teori.
@ kicpa - dokladnie to sprecyzowales. Bralem tylko pod uwage nic innego jak budowe pojedynczego ogniwa, co jest moim bledem.

Użytkownik johny13 edytował ten post 14 grudzień 2010 - 11:03